De wondere wereld van het 3d scannen

23 juli 2016

Posted in Bedrijven en Bedrijfsleven

Het is eigenlijk opzienbarend om te beseffen dat het idee van 3d printen en 3d scannen nu pas echt een doorbraak vindt. Sowieso is de wereld op zichzelf 3d. Dat wil zeggen dat wij als mensen de wereld driedimensionaal waarnemen. Binnen de wetenschap is er ook sprake van een vierde dimensie, maar die is voor de mens niet waar te nemen gewoonweg omdat onze faculteiten daar niet voor zijn uitgerust. 3d is voor de mens dus de norm. Toch zie je in de wereld van tv, films en games pas in de laatste jaren pas zeer recent een opkomst van 3d technologie. Dit is opzienbarend te noemen mede omdat het driedimensionale wereldbeeld zo gangbaar is. Je zou denken dat een dergelijke beeld ook direct doorgevoerd wordt in andere domeinen. Maar blijkbaar is het erg lastig om een 3d wereld te creëren. Het is zelfs zo lastig, dat het extra bijzonder is dat 3d scannen tegenwoordig gewoon mogelijk is. Maar laten we eerst eens kijken naar de ontstaansgeschiedenis van het 3d scannen. Het begon eigenlijk met de tv. Op een platte beeldbuis was het mogelijk om beelden in 3d te zien. Dit was allemaal nog erg rudimentair natuurlijk, maar via de tv was het in feite mogelijk om een 3d representatie te maken van de echte driedimensionale wereld. Dit was de eerste stap op de weg naar echte 3d werelden die later zouden worden ontwikkeld. De eerste stap op deze weg ontstond in de bioscopen. Met het papieren brilletje met groene en rode glazen konden de kijkers de beelden in 3d waarnemen. Dus het was niet langer zo dat alles op een plat scherm te zien was, maar met de zogenaamde 3d brillen was het net alsof alles op je af kwam. Dit was dus al een hele stap vooruit. Deze techniek stond aan de vooravond voor wat we nu kennen; namelijk de 3d films waar alles op je af komt en je het idee hebt alsof je te midden van de actie bent. In de spelindustrie zien we een soortgelijke ontwikkeling. Allereerst ontstonden er spellen in 2d, de zogenaamde ‘sidescrollers’. Vervolgens werd er in de jaren 90 een spel op de markt gebracht dat ook wel de moeder van alle 3d spellen wordt genoemd. Dit spel was Wolfenstein. Dit was het eerste spel waar je in een driedimensionale wereld kon rondlopen. Tegenwoordig kun je zelfs op je computer met 3d brillen gamen. Het is dus niet gek dat driedimensionale technieken ook zijn doorgedrongen tot het printen en het scannen. In principe is dit nog weer een stap verder dan driedimensionale representaties omdat je met een 3d printer echte objecten kunt maken terwijl je met games en films eigenlijk alleen de illusie wekt dat het in 3d is. Nu de geschiedenis enigszins in kaart is gebracht kunnen we verder gaan met een concrete beschrijving van de techniek die wordt gebruikt bij 3d scannen.

Hoe verschilt 3d scannen van 3d printen?

3d pinten en 3d printers zijn al wat langer aanwezig in het huidige technologische landschap. Toen de eerste 3d printer uitkwam was dat revolutionair. Het idee dat je objecten in 3d kunt printen spreekt natuurlijk tot de verbeelding. Hoewel de verbeelding vaak veel verder reikt dan de realiteit, wil dat niet zeggen dat de realiteit in de toekomst niet toch op gelijke hoogte kan komen met diezelfde verbeelding. Hoe meer mensen interesse krijgen in 3d techniek des te meer zal er in geïnvesteerd worden. Het is dan ook met die reden dat er uiteindelijk voldoende animo was om te investeren in de techniek van 3d scannen. Dit is in principe het omgekeerde van 3d printen en wordt om die reden ook wel reverse engineering genoemd. Het komt er op neer dat wanneer je bezig gaat met 3d scannen, dat je dan driedimensionale objecten kunt scannen. Deze driedimensionale objecten worden vervolgens in de computer gedigitaliseerd. Via 3d scannen kun je de objecten dan in de computer met speciale programma’s manipuleren. De techniek van 3d scannen zorgt natuurlijk voor veel nieuwe mogelijkheden en toepassingen. 3d scannen werkt via allerlei lasers. Via deze verschillende lasers wordt er als het ware een print gemaakt van het object. Elke laser heeft een bepaalde afstand tot het object. Alle gegevens van alle lasers worden vervolgens verzameld en zo ontstaat er als het ware een driedimensionale puntenwolk. Zodra je de punten met elkaar verbindt krijg je een representatie van het daadwerkelijke object. Je kunt de scan dan bedekken, zodat het echt op een drie driedimensionaal object lijkt.

Voor meer informatie kun je terecht op de website

Mocht je meer willen weten over 3d scannen en 3d printers, dan kun je natuurlijk altijd een kijkje nemen op de website van Ilowlab.nl. Hier kun je onder andere terecht voor de volgende informatie:

  • 3d scannen
  • Wat is 3d scannen
  • Hoe werkt een 3d scanner
  • Producten

Alle nodige informatie over 3d scannen vind je dus op deze website. Maar ook als je meer wil weten over de verschillende scanners een printers, dan kun je natuurlijk altijd een kijkje nemen op de website. Je hebt namelijk de keuze uit verschillende modellen in verschillende prijsklassen. Het is allang niet meer zo duur als in de begindagen, dus je kunt tegenwoordig al vrij voordelig een 3d printer of 3d scanner aanschaffen. Dat is natuurlijk goed om te weten, want daardoor zijn deze technieken ook toegankelijk voor de gewone consument.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn